انواع سردخانه بر اساس دما

سرد خانه بر اساس میزان دمای موجود در محفظه یا سالن‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

۱. سردخانه بالای صفر

دمای استفاده شده در سردخانه بالای صفر با هدف تولید سرما و پیشگیری از ‌یخ زدن محصولات بین صفر الی چهار درجه سانتی‌گراد است که متناسب با نوع مواد داخل سردخانه متغیر خواهد بود. بیشترین کاربرد سردخانه بالای صفر برای نگهداری انواع میوه، سبزی، صیفی، محصولات لبنی در طولانی مدت و نگهداری گوشت و مرغ برای مدت زمان کوتاه است. معمولاً از سردخانه بالای صفر در رستوران هاف هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود. در برخی موارد برای نگهداری از محصولات دارویی دمایی معادل با ۲ الی ۸ درجه سانتی‌گراد خواهد داشت.

۲. سردخانه زیر صفر

همان طور که از نام این سردخانه مشخص است، دمای به کار رفته در آن به زیر صفر می‌رسد و به منظور نگهداری مواد غذایی به صورت منجمد و یخ‌زده مورد استفاده قرار داده می‌شود. انواع حبوبات و سبزیجات منجمد آماده طبخ، گوشت، ماهی، مرغ، میگو‌های یخ زده که نیاز به دمای پایین دارند.

متوسط دمای سردخانه زیر صفر بین صفر تا ۱۸- یا صفر تا ۲۲- است. یکی از نکات مهم در هنگام ساخت و راه‌اندازی سردخانه زیر صفر، توجه به عایق‌بندی کف، سقف، درب و دیواره‌های آن است که از خارج شدن سرمای تولید شده و وارد شدن هوا به داخل سردخانه جلوگیری کنند.

سردخانه زیر صفر با هدف انبار و ذخیره کردن محصولات برای مدت زمان طولانی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها معمولاً در نزدیکی کشتارگاه‌ها، مراکز صید ماهی و شیلات استفاده می‌شود. علاوه بر این در رستوران ها، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد پروتئینی برای نگهداری از مواد غذایی منجمد نیز به کار برده می‌شود.

۳. تونل انجماد

انجماد سریع از رشد باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌های موجود در محصولات پروتئینی مانند گوشت و ماهی جلوگیری کرده و آن را در برابر فاسد شدن و خرابی محافظت می‌کند. تونل انجماد نوعی سردخانه است که با هدف منجمد کردن گوشت و ماهی بلافاصله پس از کشتار و صید استفاده می‌شود. این کار موجب تازه ماندن محصولات شده و امکان نگهداری آن‌ها را تا مدت زمان طولانی‌تری افزایش خواهد داد. متوسط دمای این سردخانه بین ۳۸- الی ۴۰- درجه سانتی‌گراد است.

سردخانه بالای صفر
تونل انجماد
سردخانه زیر صفر