کمپرسور

برای سرمایش یا برودت از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین آنها، سیستم تبرید تراکمی است. این سیستم در یخچال‌ های صنعتی و خانگی، سیستم ‌های تهویه مطبوع از جمله چیلرها و انواع اسپلیت‌‌ها، کولر خودرو و… استفاده می‌شود. در این سیکل چهار جزء اصلی با استفاده از یک سیال مبرد عمل سرمایش را امکان‌پذیر می‌کنند. این چهار جز عبارتند از کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و کمپرسور.

 

کمپرسور تبرید یا کمپرسور برودتی یکی از اجزای حیاتی هر سیستم تبرید تراکمی است. این تجهیز در واقع قلب تپنده و محرک اصلی در چرخه تبرید است که بخش بزرگی از هزینه ساخت یک سیستم برودتی را به خود اختصاص می‌دهد. کمپرسور وظیفه دارد تا سیال مبرد را که دما و فشار پایینی دارد، فشرده کند.
کمپرسور اصلی ترین قسمت سیکل تبرید تراکمی محسوب می شود زیرا که وظیفه تراکم و افزایش فشار گاز مبرد گاز فریون مانند R22 یا R134 را بر عهده دارد. قوای محرکه کمپرسور می تواند موتور الکتریکی ، موتور احتراق داخلی ، توربین و یا … باشد که در اکثر دستگاه ها از موتور الکتریکی استفاده می شود. کمپرسورهای سیکل تبرید تراکمی انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به نوع رفت و برگشتی (پیستونی) ، اسکرو ، اسکرال و سانتریفیوژ اشاره کرد.